Plán práce PK odborných predmetov na šk. rok  2023/2024

Predmetová komisia odborných predmetov je základnou zložkou metodického riadenia školy v oblasti odborného vzdelávania. Vytyčuje  a plní úlohy a ciele predmetov teoretickej a praktickej časti odborného vzdelávania. Jej poslaním je usmerňovať pedagogický proces na báze odbornosti, empírie a metodických znalostí vyučovacích predmetov. Skladba predmetov umožňuje pripraviť absolventa v súlade s požiadavkami, ktoré sú vyšpecifikované v ŠkVP.

 

1. Zloženie PK

Vedúca PK OP:

Ing. Dagmar Karaková

Počet členov PK OP:

12

Koordinujúci učiteľ za predmety POE, MEU, PRN

Ing. Králiková Ivana

Koordinujúci učiteľ za predmety UCT, UCX, EKC, EKI, SUI

Ing. Karaková Dagmar

Koordinujúci učiteľ za predmety ADK  a program ZAV

Ing. Čiscoňová Marcela

Koordinujúci učiteľ za predmety voliteľné predmety

Ing. Úradníčková Renáta

Školský digitálny koordinátor a koordinátor vo výchove a vzdelávaní v prierezových témach Tvorba projektov a prezentačné zručností, projekt  Euroscola

RNDr. Kadlečíková Eva

Správca pre učebné pomôcky odbor. predmetov

Ing. Harvišová  Mariana

Správca skladu učebníc pre žiakov

Ing. Lazarová Božena a Ing. Harvišová  Mariana

Organizácia odbornej praxe, koordinátor duálneho vzdelávania

Ing. Balková Alžbeta

Administrátor webovej stránky PK OP

Ing. Balková Alžbeta

Koordinátor Súťaže v spracovaní informácií  na PC

Ing. Balková Alžbeta

Koordinátor SOČ

Ing. Pekárová Katarína

Počet zasadnutí

4 krát ročne a priebežne podľa potreby

 

Práva členov predmetovej komisie

  1. zúčastňovať sa zasadnutí PK, na ktorých sa riešia odborno-metodické problémy,
  2. vyjadrovať sa k otázkam výchovno-vzdelávacieho procesu na škole,
  3. byť informovaný o zásadných otázkach výchovno-vzdelávacieho procesu na škole,
  4. zúčastňovať sa seminárov a školení MPC a iných vzdelávacích inštitúcií,
  5. využívať podmienky vytvorené vedením školy na svoj profesijný rozvoj.

Povinnosti členov predmetovej komisie

  1. zúčastňovať sa riadnych a mimoriadnych zasadnutí PK,
  2. plniť úlohy prijaté PK,
  3. podieľať sa na tvorbe ŠkVP,
  4. zodpovedne pripraviť a viesť pedagogickú dokumentáciu,
  5. dbať o svoj individuálny profesijný rozvoj,
  6. z absolvovaných seminárov napísať krátku správu a predložiť ju vedeniu školy a informovať ostatných členov PK o obsahu absolvovaných seminárov a školení, o organizovaní súťaží, exkurzií a projektov,  prispievať na webovú stránku školy s cieľom propagovať študijný odbor.

2. Funkcie PK

Funkcie sú zacielené na nasledujúce činnosti:

Riadiaca funkcia

  1. aktualizovať zmeny v ŠVP do ŠkVP,
  2. sledovať prácu všetkých členov PK, porovnávať a hodnotiť ich činnosť a oboznámiť vedenie s výsledkami, vytvárať opatrenia na zlepšenie práce učiteľov a kontrola ich dodržiavania, usmerňovať tvorbu metodických materiálov,
  3. zabezpečiť vzájomné hospitácie medzi členmi PK,
  4. aktívne spolupracovať na plnení úloh vyplývajúcich z činnosti školských projektov,
  5. sledovať dodržiavanie kritérií hodnotenia žiakov a robiť rozbory výsledkov hodnotenia žiakov.

Vzdelávacia funkcia

  1. pokračovať v kontinuálnom vzdelávaní pedagogických a odborných zamestnancov ako súčasti celoživotného vzdelávania, nadobúdania vedomostí, zručností a spôsobilostí. Jeho cieľom je získavať, obnovovať, zdokonaľovať, rozširovať a dopĺňať profesijné kompetencie potrebné na výkon pedagogickej praxe a odbornej činnosti.  v oblasti manažérstva kvality vzdelávania a autoevalvácie školy,
  2. sledovať odborné časopisy, internetové stránky, rôzne publikácie a dennú tlač, oboznámiť sa s novými informáciami v rámci jednotlivých predmetov,
  3. zvyšovať kvalitu vyučovania využívaním medzipredmetových vzťahov,
  4. sledovať a včas upozorniť členov PK na zmeny základných pedagogických dokumentov (osnovy, ŠVP a jeho zmeny – implementovať ich do ŠkVP),
  5. viesť členov PK k sebavzdelávaniu a vzájomnému odovzdávaniu informácií – upozorňovať na články v dostupných publikáciách.

Kontrolná a hodnotiaca funkcia

  1. viesť kontroly – samostatne alebo s vedením školy, systematicky zacielené na určitý jav (kontrola vedomostí, zručností, návykov, rozpoznanie ich postojov, schopností, hodnotovej orientácie, zistenie predností a nedostatkov), a to vždy tak, aby žiak vedel, že mu učiteľ chce pomôcť a nie usvedčiť ho z nevedomosti, resp. nedostatku,
  2. preverovať plnenie úloh z posledného zasadania, plnenie tematického plánu a realizáciu písomných a praktických  kontrolných prác,
  3. vkladať tému kyberbezpečnosti a  bezpečného správania sa na internete do všetkých predmetov (celospoločenská téma), nielen do predmetu Informatika,
  4. hodnotiť čiastkové výsledky činností v školských medzinárodných projektoch.

Inšpiratívna funkcia

  1. organizovať školské projekty, zapájať sa do kultúrneho diania mesta, rozvíjať záujmovú činnosť, zapojiť sa do korešpondenčných súťaží, aktívne pracovať na školských projektoch,
  2. nabádať vyučujúcich, aby vyučovanie spájali s praktickým životom, naplno využívali možnosť viesť vyučovanie v inštitúciách, pre ktoré sú absolventi pripravovaní  (exkurzie, návštevy podnikov, besedy...),
  3. pri výchove využívať také metódy, ktoré by viedli žiakov k sociálnemu cíteniu, rozvoju demokracie, ako účinným prostriedkom boja proti násiliu, kriminalite a iným negatívnym javom.

 

3. Úlohy PK OP na školský rok 2023/2024

Plán práce vychádza najmä z vyhodnotenia práce PK na konci školského roku 2022/2023, zo zamerania školy s prihliadnutím na profil absolventov školy a základného dokumentu školy, ktorým je Školský vzdelávací program pre OA a HI, z učebných osnov schválených Ministerstvom školstva a zo Sprievodcu školským rokom 2023/2024 vydaným MŠ Slovenskej republiky na šk. rok 2023//2024.

 

I. Skvalitňovanie vyučovacieho procesu

a/tematické plány:

  • aktualizovať tematické plány (TP) pre školský rok 2023/2024 pre odbor štúdia 6317 M obchodná akadémia a 6292 N hospodárska informatika podľa Školského vzdelávacieho programu a jeho zmien, ktoré schválila Rada školy a pedagogická rada. TP budú zapracované do elektronickej triednej knihy, ako aj pre systém duálneho vzdelávania v študijnom odbore 6317M obchodná akadémia. Praktické vyučovanie bude prebiehať formou vyučovacieho predmetu odborná prax v dielni školy a u vybraných zamestnávateľov nášho regiónu, ktorí majú osvedčenie Republikovej únie zamestnávateľov o spôsobilosti pre vykonávanie praktického vyučovania a uzavrú so školou zmluvu o duálnom vzdelávaní.
  • vypracovať plány pre oba študijné odbory s prihliadnutím na potreby praxe a inovovaného hardvérového a softvérového vybavenia, žiakom so ŠVVP  vytvoriť IVP pre individuálne integrovanie.

b/ námety aktivít v oblasti hodnotenia a kontroly:

  • vzájomné hospitácie medzi jednotlivými členmi na hodinách a hospitácie vedúcou PK,
  • zvyšovanie kompetencií pracovať v skupine, pracovať samostatne a komunikovať,
  • pravidelne zapisovať známky do internetovej žiackej knižky, pri hodnotení žiakov je potrebné sa riadiť  školským zákonom  a Metodickým pokynom na hodnotenie a klasifikáciu žiakov stredných škôl, ako aj  podľa stupnice hodnotenia schválenej  PK OP, dodržiavať frekvenciu a potrebné počty známok v danom predmete,
  • posilnenie formatívneho hodnotenia.

c/ námety v oblasti vzdelávania:

  • tvorba pracovných listov, didaktických testov a ich realizácia, tvorba databázy úloh, návrhov kontrolných prác, štvrťročných písomných prác,
  • využívanie VT vo vyučovacom procese – prezentácie v PowerPointe, využívanie interaktívnej tabule, tabletov v multimediálnej učebni, tvorba e-learningového obsahu vyučovania, napĺňať úlohy Akčného plánu digitálnej transformácie školy,
  • zamerať  sa na zdokonalenie IKT kompetencií kolegov, ktorých mimoriadna situácia zaskočila a sami sa nedokázali naučiť vyučovať dištančne,
  • vytvárať príležitosti pre učiteľov, aby digitálne zručnosti  mohli rozvíjať prostredníctvom neformálneho vzdelávania, pričom toto vzdelávanie bude započítané do ich pracovného času,
  • vytvárať príležitosti pre triednych učiteľov pre spoluprácu s rodičmi prostredníctvom online nástrojov (napr. online konzultácie, online triedny aktív),
  • spolupracovať so spoločnosťami z oblasti IT bezpečnosti pri vzdelávaní učiteľov v oblasti digitálnych technológii,
  • pokračovať v používaní programu MRP  pre jednoduché  a podvojné účtovníctvo od firmy  MRP Brezno v predmete ekonomické cvičenia v študijnom odbore HI, od firmy KROS využívať softvér pre PU - Omega  a JU – Alfa Plus, pre mzdové účtovníctvo OLYMP v predmete Ekonomická informatika, Ekonomické cvičenia a Seminár z účtovníctva,
  • neustále rozvíjať medzipredmetové vzťahy a dbať na vzájomnú previazanosť TP, predovšetkým v profilových predmetoch ako – EKO – PRN, EKO – UCT, UCT – PRN,  UCX – SUI,  EKO – ADK, ekonomické predmety – informatika a voliteľné predmety,
  • podporovať účasť žiakov na prednáškach a besedách s odborným zameraním,
  •  pokračovať v dobrej tradícii predmetu aplikovaná ekonómia  vytvorením novej skupiny "baťovcov"  a vo voliteľnom predmete – Podnikanie v CR,
  • rozvíjať vzťahy s firmami a potenciálnymi zamestnávateľmi účasťou na odborných seminároch, školeniach,
  • konkretizovať formy spolupráce s ostatnými  PK, výmena pedagogických skúseností medzi členmi PK a medzi členmi jednotlivých PK,
  • viesť evidenciu vstupných a výstupných testov, písomných prác,
  • viesť evidenciu materiálneho vybavenia, doplňovanie zbierok učebnými pomôckami, využívanie dennej tlače, odborných ekonomických periodík, portálu Poradca podnikateľa,
  • pracovať s platnou legislatívou, sledovanie aktuálnych zmien v platnej legislatíve,
  • sledovanie inovácií v najnovších publikáciách,
  • vedenie školskej pedagogickej dokumentácie podľa požiadaviek,
  • starostlivosť o nadaných, talentovaných žiakov v rámci záujmových útvarov, vytvoriť ponuku tém SOČ, zapojiť žiakov do odborných súťaží, olympiád, umožniť žiakom prístup k informačným zdrojom. Rozvíjať schopnosti žiakov vyhľadávať, hodnotiť a využívať pri učení rôzne zdroje informácií, osvojiť si metódy individuálneho štúdia a samostatnej práce s informáciami,
  • starostlivosť o zaostávajúcich a slaboprospievajúcich žiakov v rámci konzultačných hodín, v rámci vyučovacích jednotiek a krúžkov,
  • zapojiť sa do tvorby a realizácie projektov nového programového obdobia, konkrétne z Fondu na spravodlivú transformáciu, ktorý je súčasťou Programu Slovensko. Viac ako 46 miliónov eur z tejto prvej výzvy ide na podporu odborného vzdelávania na hornej Nitre.
  • spolupracovať pri tvorbe a realizácií programu Erasmus. Akreditácia Erasmus umožní škole plnohodnotné zapojenie do programu Erasmus (2021 - 2027) v rámci Kľúčovej akcie 1 – Vzdelávacia mobilita jednotlivcov. Akreditácia sa získava samostatne pre každú oblasť vzdelávania: školské vzdelávanie, odborné vzdelávanie a príprava, vysokoškolské vzdelávanie a vzdelávanie dospelých.
  • hlavným cieľom našej PK je realizácia duálneho vzdelávania, pripraviť absolventov na celoživotnú zamestnanosť  a  na  celoživotné vzdelávanie  tak,  aby  mohli  reagovať  na  požiadavky  jednotného európskeho trhu práce a vzdelávacej politiky.

II. Aktívne zapojiť žiakov do súťaží

  • uskutočniť výber žiakov za II., III. a IV. ročník a zorganizovať  školské kolo rýchlostnej súťaže v písaní na  počítačoch , wordprocessing,  úprave textu na PC, podľa výsledkov zapojiť sa aj do vyšších súťaží,
  • zorganizovať krajské a celoslovenské kolo súťaže SIP na pôde našej školy,
  • zorganizovať šk. kolo olympiády pre žiakov II., III. a IV. ročníka v účtovníctve, školské kolo súťaže Mladý účtovník – spracovanie účtovníctva v programe OMEGA,
  • zúčastniť sa súťaží v rámci Baťovej nadácie (JASR),
  • zorganizovať  školskú súťaž – „Mladý podnikateľ 2024“,  
  • zúčastniť sa Finančnej olympiády a Ekonomickej olympiády,  
  • zúčastniť sa Krajského kola „Olympiáda Mladý účtovník“,
  • zúčastniť sa  súťaží v rámci SOČ, Euroscola,
  • zúčastniť sa informatických súťaží  iBobor, zorganizovať súťaž Bulletin pre záujemcov o OA Prievidza (pre DOD).

III. Krúžková činnosť

  • vytvoriť krúžky podľa záujmu žiakov.  
  • venovať sa talentovaným a nadaným žiakom a podporovať ich záujem o štúdium a zapájanie do rôznych školských i mimoškolských súťaží a olympiád aj v rámci krúžkovej činnosti.

IV.  Maturitné skúšky

  • dôsledne aplikovať  zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a vyhlášku č. 224/2022 Z. z. o strednej škole, ktoré upravujú legislatívne organizáciu MS,
  • zodpovedne pripraviť žiakov IV. ročníka  a pomaturitného štúdia na TČOZ a PČOZ v šk. roku 2023/2024,
  • vypracovať pre PČOZ  IV. ročníka  témy s prihliadnutím na profilové predmety  UČT, UCX, EKC, ADK, API   formou  „ Praktická realizácia a predvedenie komplexnej úlohy“, podporiť talentovaných žiakov – umožniť im maturovať na PČOZ obhajobou víťazných súťažných prác, žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami maturovať formou „Obhajoba vlastného projektu“,
  • spolupracovať so zamestnávateľmi pri tvorbe zadaní na PČOZ v SDV, zabezpečiť výkon praktickej časti maturitnej skúšky u zamestnávateľa a účasť skúšajúceho zástupcu zamestnávateľa v komisii pri ukončovaní štúdia.
  • vypracovať témy PČOZ pre pomaturitné štúdium,
  • aktualizovať maturitné témy na TČOZ IV. roč. a pomaturitné štúdium,
  • žiakom so ŠVVP vytvárať vhodné podmienky na integráciu pri ich príprave na MS,
  • pripraviť súbor prác žiakov z ADK a odbornej praxe, ako aj projekty vytvorené žiakmi na voliteľných odborných predmetoch k maturitám.

V. Odborná prax

  • pomáhať vedeniu školy pri príprave a zabezpečení odbornej  praxe prostredníctvom poverenej vyučujúcej,
  • zrealizovať súvislú odbornú prax pre III. ročník OA v máji 2024 a pre maturantov a žiakov pomaturitného štúdia vo februári 2024,
  • vypracovať tematické plány a osnovy pre systém duálneho vzdelávania v študijnom odbore 6317M obchodná akadémia, uskutočniť obhajobu žiackych prác z praxe,
  • vypracovať a aktualizovať zoznam odporúčaných tém na vypracovanie prác z praxe,
  • uskutočniť kontrolu pracovísk odbornej praxe podľa harmonogramu,
  • analyzovať spracované výsledky hodnotenia praxe.

VI. Odborný rast členov PK OP

  • zabezpečiť v spolupráci s vedením školy odoberanie odborných  časopisov a literatúry do odbornej knižnice, odborných kníh, (momentálne sú zabezpečené tieto odborné časopisy: Hosp. noviny ),
  • pokračovať v úspešných projektoch IT akadémie so zameraním na overovanie inovatívnych metodík a získavanie medzinárodného certifikátu ECDL, IT akadémia, ďalej v programe PP Poradca pre školy, čo je podpora vzdelávania a úzke prepájanie teórie s praxou, ako aj ponúknuť žiakom vzdelávací cyklus Finančná akadémia, ktorý je určený pre študentov maturitných ročníkov a jeho cieľom je viesť mladých ľudí k väčšej finančnej zodpovednosti,
  • počas odbornej praxe žiakov získať nové poznatky a podklady pre vyučovací proces,
  • realizovať zapojenie odborných učiteľov do inovačného vzdelávania u zamestnávateľa (formou inovačných školení a odborných stáži pedagógov u zamestnávateľa),
  • zúčastňovať sa odborného vzdelávania, školení, porád a seminárov, najmä organizovaných MPC v Trenčíne, spoločnosťou Junior Achievement Slovensko a firmou Kros, a. s., sledovať aktuálne informácie o výchove a vzdelávaní, vzdelávacích programoch, pedagogických dokumentoch a aktualizovaných dokumentoch na www.minedu.sk, www.statpedu.sk, www.siov.sk  a ďalších, individuálne naštudovať nové všeobecne záväzné predpisy a nové rezortné predpisy, formou individuálneho štúdia neustále doplňovať svoje odborné a všeobecné vedomosti a vhodným spôsobom ich sprostredkovať žiakom, podporovať činnosť žiackej školskej rady, jej aktívnu participáciu na organizovaní života školy a na tvorbe a dodržiavaní školského poriadku,
  • dbať na pozitívnu socioemočnú klímu v triede a viesť žiakov k aktívnej, tvorivej samostatnej práci,
  • viesť žiakov a učiteľov k pozitívnemu mysleniu a znižovať stres,
  • podporovať  informovanosť  o  ochrane  a  právach  žiakov  medzi  osobami,  ktoré  majú pravidelný kontakt so žiakmi v oblasti výchovy a vzdelávania, rozvíjať ich kompetenciu „konať v najlepšom záujme dieťaťa“,
  • vytvárať  hodnotovo  orientované  prostredie  školy,  v  ktorom  prevládajú  pozitívne interpersonálne  vzťahy  bez  segregačných  prejavov,  poskytovať  žiakom  priestor  a  príležitosti na  slobodné  vyjadrovanie názorov,  na  otvorenú  a slobodnú  diskusiu, zapracovať do školského poriadku explicitnú garanciu zabraňujúcu postihu dieťaťa a žiaka z dôvodu uplatnenia si svojich práv,
  • podporovať povedomie o schopnostiach a prínose osôb so zdravotným postihnutím, podporovať  uznávanie  zručností,  predností  a  schopností  osôb  so  zdravotným postihnutím, ako aj ich prínosu pre pracovisko a trh práce,
  • prezentovať, rozširovať a s organizovať školské projekty, zapájať sa do kultúrneho diania mesta, rozvíjať záujmovú činnosť, zapojiť sa do korešpondenčných súťaží, aktívne pracovať na školských projektoch cieľom poskytnúť čo najširšej verejnosti adekvátne informácie, ktoré napomôžu zvyšovaniu kvality výchovy a vzdelávania. Prezentovať prirodzené vzory a autority z radov pedagogických zamestnancov.

VII. Časový harmonogram zasadnutí

August 2023

  1. Návrh plánu práce PK OP a časového harmonogramu zasadnutí PK, harmonogram úloh PK a zodpovednosti jednotlivých členov pri plnení úloh - oboznámenie sa s pedagogicko-organizačnými pokynmi na školský rok 2023/2024 uverejnenými v Sprievodcovi školským rokom 2022/2023, návrh plánu profesijného rozvoja členov predmetovej komisie.
  2. Tvorba, zmeny, úpravy tematických plánov pre všetky ročníky OA, tematické plány pre   pomaturitné  štúdium, umiestnenie plánov na stránku edupage
  3. Rozdelenie úloh medzi členov PK OP, pridelenie úloh koordinátorom
  4. Krúžková činnosť, SOČ
  5. Návrh prednášok, exkurzií, workshopov a  besied
  6. Vytvorenie tematických plánov pre OA SDV, aktualizácia TVVP  
  7. Systém hodnotenia a klasifikácie žiakov

December 2023

  1. Úroveň prípravy prác na SOČ, práca v krúžkoch, práca s talentovanými a slaboprospievajúci žiakmi, príprava praxe pre IV. ročník a pomaturitné štúdium, vyhodnotenie prípravy projektov na PČOZ v SDV
  2. Zhodnotenie prednášok a besied, súťaže v písaní na PC, príprava a schválenie maturitných tém a pomôcok na  TČOZ
  3. Využívanie testov, odborných časopisov, príkladov, reálnych dokladov v  jednotlivých predmetoch
  4. Propagácia študijných odborov pre školský rok 2024/2025 je z hľadiska naplnenia plánu výkonov školy dôležitou súčasťou práce riadiacich pracovníkov, ale aj všetkých zamestnancov školy – príprava DOD
  5. Informácie o príprave a realizácií súťaží, príprava súťaže Mladý účtovník (IV. ročník) a SIP, organizácia KK a CK súťaže SIP

Február – marec 2024

  1. Príprava PČOZ v IV. ročníku, pomaturitnom štúdiu, schválenie tém na PČOZ
  2. Príprava a schválenie maturitných tém a pomôcok na  TČOZ
  3. Informácia o práci v predmete Aplikovaná ekonomika, Podnikanie v CR, projekt Euroscola
  4. Vyhodnotenie  SOČ a SIP, vyhodnotenie praxe žiakov IV. ročníka a odboru HI, príprava odbornej praxe tretieho ročníka, realizácia DOD
  5. Zhodnotiť úroveň prípravy na ústne maturitné skúšky v IV. ročníku a v pomaturitnom štúdiu
  6. Príprava súťaže z účtovníctva II. a III. ročníka,  priebežné hodnotenie práce krúžkov

Júl 2024

  1. Splnenie tematických plánov, možnosti presunu učiva alebo  tematických celkov pre ďalší šk. rok, zhodnotenie I. až IV.  ročníka podľa  školských vzdelávacích programov, SDV a pomaturitného štúdia,
  2. Návrhy a pripomienky do plánu práce PK pre ďalší šk. rok a  zhodnotenie plnenia úloh šk. r. 2023/2024
  3. Vyhodnotenie účasti a umiestnenia žiakov v súťažiach, odbornej praxe v podnikoch žiakov III. ročníka OA
  4. Návrhy materiálneho zabezpečenia pre ďalší šk. rok 2024/2025

 

Vypracovala :  Ing. Dagmar Karaková