VZOR
1.1 Začínam....
V pondelok začala moja súvislá odborná prax vo firme XY, s. r. o. Ráno som sa zoznámil s mojou inštruktorkou, ktorá ma oboznámila s históriou firmy a jej činnosťou. Pani inštruktorka je personálnou manažérkou firmy. Do jej kompetencie patrí rozhodovanie o strategickom plánovaní v oblasti riadenia ľudských zdrojov (ĽZ), zabezpečovanie efektívnosti hospodárenia oddelenia ĽZ, schvaľovanie zásad zamestnanosti, pracovno-právnych vzťahov, schvaľovanie metodiky náboru a výberu, školení, odmeňovania a motivačných programov, systému hodnotenia a kariérneho rastu zamestnancov. Riadi, koordinuje a kontroluje výsledky práce oddelenia ĽZ. Spolupracuje s ďalšími organizačnými útvarmi organizácie a zabezpečuje styk so zástupcami zamestnancov. Neskôr ma predstavila kolegom a konateľovi firmy. Dostal som pridelené pracovné miesto s PC. Dnes ma čakalo aj vstupné oboznamovanie študentov o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci (BOZP) a školenie študentov v oblasti ochrany pred požiarmi (OPP). Prišiel bezpečnostný technik a v zasadačke ma poučil o platnej legislatíve, mojich povinnostiach a zásadách ochrany zdravia pri práci. Dozvedel som sa, že každý zamestnanec podľa §12 zákona č. 124/2006 Z. z. o BOZP je povinný:
- zúčastňovať sa školení o BOZP, pričom zamestnávateľ musí zabezpečiť vykonávanie vstupných školení – pred nástupom na pracovisko, najneskôr v deň nástupu a opakovaných školení – pravidelne raz za 24 mesiacov;
- podrobiť sa lekárskym prehliadkam (LP) vo vzťahu k práci. Zamestnávateľ musí zabezpečiť vykonávanie lekárskej prehliadky pred nástupom na pracovisko, prípadne pri preradení na inú prácu, ak to vyžaduje pracovné zaradenie.
Mojou úlohou je teda dodržiavať predpisy na zaistenie BOZP. Musím sa plne venovať činnostiam vyplývajúcim z náplne práce, ktorú mi určuje moja inštruktorka a nebudem konať ľahkomyseľne a nepozorne. Pán konateľ ma požiadal, aby som nerozptyľoval ostatných zamestnancov. Nikdy nemám pracovať so zariadením (kancelárska, výpočtová technika, spotrebiče), ktoré je pokazené alebo vykazuje znaky chybovosti.
Po školení mi pani inštruktorka navrhla, aby som si vytvoril svoj životopis (Príloha 1a) a motivačný list (Príloha 1b) a vymyslela, že sa u nich vo firme uchádzam o miesto asistenta manažéra a mojou pracovnou náplňou by bola administratívna a organizačná podpora pre vedenie spoločnosti, vybavovanie a spravovanie dennej agendy, prijímanie a vybavovanietelefónnych hovorov, samostatné pripravovanie podkladov a prezentácií pre vedenie spoločnosti a plánovanie a organizovanie pracovných stretnutí. Pred koncom pracovnej doby sme spoločne prešli oba dokumenty a upozornila ma na chyby, pridala aj mnohé typy ako urobiť oba dokumenty kvalitnejšími.
1.2 Pracovný pohovor
Dnes som sa spolu s mojou inštruktorkou (zodpovednou osobou) vo firme XY, s. r. o. mohol zúčastniť výberového konania na miesto „Administratívny pracovník správy a evidencie majetku“. Písomne som firme potvrdil mlčanlivosť ohľadne informácií o uchádzačoch a o skutočnostiach, ktoré som sa dozvedel počas výberového konania. Každého uchádzača sme sa aj spýtali, či im nevadí moja prítomnosť, a vysvetlili sme im moju rolu/pozíciu študenta na odbornej praxi. Firma v súčasnosti hľadá pracovníka, ktorého náplňou práce bude správa nehnuteľností a áut, evidencia nájomcov a nájmov, kontrola úhrad v termínoch splatnosti, evidencia dlžníkov a správa ich dlhov a evidencia upomienok. O toto pracovné miesto by som sa po maturite mohol uchádzať aj ja. Keď podnik XY, s. r. o. zistil, že počet jeho zamestnancov nie je dostačujúci, začal proces hľadania a získavania nových pracovníkov. Tento proces začína prípravou, nasleduje zverejňovanie informácií na dostupných platformách ohľadom voľných pracovných miest. Firma XY, s. r. o. zverejnila ponuku voľného pracovného miesta na ÚPSVaR v Prievidzi a na webovej stránke Profesia (Príloha 2a). Pracovná ponuka je spravidla zverejnená dva týždne a následne prebieha posúdenie uchádzačov, ktorí najlepšie vyhovujú požadovaným kritériám. Selekcia životopisov prebieha za účasti zodpovedného náborového pracovníka (moja inštruktorka) a potenciálneho nadriadeného. Následne sú uchádzači kontaktovaní telefonicky a pozvaní na osobný pohovor. Ešte pred zverejnením ponuky moja inštruktorka s konateľom firmy skonzultovala voľbu dokumentov, ktoré bude firma požadovať od potenciálnych uchádzačov. Po vyjadrení záujmu uchádzačov o prácu začal vo firme proces zhromažďovania informácií o uchádzačoch, skúmanie doručených dokumentov, predvýber adeptov. Pani inštruktorka na dnešný pohovor pripravila najmä testy. Pozvali päť uchádzačov, ktorí boli ohlásení na stretnutie v polhodinových odstupoch. Inštruktorka sa uchádzačov pýtala hlavne tieto otázky:
- Čo viete o našej spoločnosti?
- Poznáte organizačnú štruktúru našej spoločnosti?
- Viete, aký typ práce budete vykonávať?
- Čo všetko podľa vás zahŕňa táto pracovná pozícia?
- Viete, akého človeka hľadáme?
- Kde pracujete? Kde ste pracovali?
- Aký je váš najväčší pracovný úspech?
- Na čo ste v pracovnej oblasti najviac hrdý/á a prečo?
- Čo sa vám v práci nepodarilo a ako ste sa s tým vyrovnali?
- Prečo odchádzate z aktuálnej práce?
Počas pohovoru uchádzač vyplnil test a dostal priestor aj na svoje otázky. Najčastejšie sa uchádzači pýtali:
- Aké pracovné úlohy budem plniť?
- Ako bude vyzerať môj pracovný deň?
- Je na tejto pozícii možná aj práca z domu?
- V akom tíme budem pracovať?
- Aká je diverzita tímu v tejto spoločnosti?
- Je pracovný čas pevný alebo flexibilný?
- Je ponúkaná práca na živnosť alebo na TPP?
Na záver sa pani inštruktorka s každým uchádzačom rozlúčila a ubezpečila ho, že do troch dní im oznámi výsledok výberu telefonicky a následne písomne s tým, že pokiaľ vyhoveli kritériám výberu, ale bol vybraný iný kandidát, alebo sú vhodní na inú pozíciu v spoločnosti, bude s nimi dohodnutý ďalší postup.
1.3 Tvorba inzerátu
Včera som sa zúčastnil pracovných pohovorov, na ktoré prišli uchádzači na základe ponuky voľného pracovného miesta, ktorú videli v inzeráte firmy XY, s. r. o. Moja inštruktorka dnes za „zavretými dverami“ konzultuje s konateľom firmy výber najvhodnejšieho uchádzača a mne napadlo, že firme ponúknem niekoľko vlastných návrhov inzerátov, ktoré by som vytvoril na fiktívne pracovné miesto ja. Inzerát, ktorý uverejnila firma sa mi zdal fádny, ale inštruktorka mi vysvetlila, že dôležitejší je obsah ako forma. Napriek tomu sa púšťam do práce. Na internete som našiel stránku https://infowerk.com/sk/digitalne/digitalne-pracovne-inzeraty a vďaka službe Infowerk sa teraz môžem pustiť do práce a v krátkom čase navrhnúť vlastné digitálne pracovné inzeráty. Vyberiem si, či chcem mať pracovný inzerát na výšku, na šírku alebo v štvorcovom formáte. Na stránke je k dispozícii mnoho bezplatných profesionálnych šablón, ktoré môžem použiť. Môžem samozrejme tiež nahrať vlastnú grafiku a obrázky napr. logo firmy alebo iné obrázky v krátkom čase. Takže skúšam, ako dlho chcem, pretože je to zadarmo. Keď som s digitálnym pracovným inzerátom spokojný, jednoducho si ho stiahnem. Súbor sa dá publikovať a zdieľať online. Moja práca je v prílohách 3a, 3b a 3c. Pán konateľ aj moja inštruktorka boli nadšení mojou kreativitou a inzeráty mali úspech. Preto si myslím, že digitálne pracovné inzeráty ponúkajú skutočnú výhodu v biznise. Túto grafiku by som mohol zverejniť nielen na nástenkách Úradu práce s ponukami práce, ale dá sa zdieľať priamo prostredníctvom kanálov sociálnych médií, e-mailu a webovej stránky. Pri tvorbe textu sa dá použiť aj AI. Pomocou Infowerk sa dajú vytvárať aj karty, pozvánky, blahoželania či e-mailové podpisy.